طراحی شبکه و نقشه شبکه

طراحی شبکه و نقشه شبکه

برنامه ریزی برای طراحی نقشه شبکه و طراحی پسیو شبکه یک فرآیند مهم در مراحل پیاده سازی و اجرای خدمات پسیو شبکه می‌باشد. در واقع طراحی پسیو شبکه فاز صفر و یا به عبارتی فاز مطالعاتی خدمات شبکه است. هدف از طراحی شبکه پیاده سازی و اجرای اصولی زیرساخت شبکه به صورت استاندارد و بهینه است.

مراحل طراحی نقشه پسیو شبکه در رایکانت

۱- تماس با ما جهت مشاوره اولیه

در این مرحله مشتری تمامی نیازها و اهداف خود را از شبکه به صورت کاملاً دقیق و مشخص با متخصصین شبکه در میان می‌گذارد و کارشناسان با توجه به تجربه کاری خود، تمامی نیازهایی مشتریان را شناسای کرده و به آن‌ها خدمات مشاوره شبکه را ارائه میدهند. در نهایت ما کلیه نیازهای مشتری را دریافت کرده و آن‌ها را در مرحله بعد مورد بررسی قرار می دهیم.

۲- جلسه حضوری و بازدید از محل پروژه

بعد از تماس مشتری و اعلام درخواست طراحی، در صورت نیاز به بازدید، کارشناسان ما از محل مشتری بازدید می کنند تا اطلاعات دقیق‌تری از محل پروژه بدست آورند. در اینجا کارشناسان ما علاوه بر بازدید از محل پروژه، جلسه ای با مدیران پروژه و یا مسئولین مربوطه نیز خواهند داشت تا نیازهای آن ها را کاملا شنیده و در مراحل بعدی از آن استفاده کنند.

۳- برآورد هزینه طراحی زیرساخت شبکه و برآورد هزینه پیاده‌سازی شبکه

در این مرحله پس از جمع آوری اطلاعات از مشتری و بررسی های انجام شده از محیط پروژه، هزینه طراحی زیرساخت شبکه برآورد می‌شود. در اینجا هزینه تجهیزات مورد نیاز پسیو شبکه و هزینه اجرای پروژه پسیو شبکه نیز برآورد شده و گزارش آن به صورت جداگانه برای مشتری ارسال می گردد.

۴- طراحی نقشه پسیو شبکه و زیرساخت

در این مرحله پس از تأیید هزینه طراحی پسیو شبکه توسط مشتری، مرحله طراحی نقشه آغاز می‌شود. در اینجا اطلاعات جمع آوری شده توسط کارشناسان شبکه از نیازهای مشتری و وضعیت محل فیزیکی پروژه و همینطور هزینه اجرای پروژه در فرآیند طراحی پلان شبکه اهمیت بالایی دارد. در این مرحله به همراه نقشه شبکه، لیست تجهیزات پسیو شبکه (LOM) نیز آماده می شود.

۵- ارائه و تحویل نقشه طراحی شده به مشتری

در پایان پس از انجام مراحل فوق نقشه پسیو شبکه آماده شده و تحویل مشتری میشود. پس از تحویل خدمات مشاوره و توضیحات لازم برای درک بهتر کارفرما از نقشه طراحی شده و موارد پیش رو در مراحل اجرای پروژه ارائه می گردد.

نکات اجرایی مهمی که در اصول طراحی پسیو شبکه می‌بایست رعایت شوند:

  • مسیر استاندارد و درست جهت عبور کابل کشی شبکه
  • بررسی دقیق و طرح ریزی فیزیکی اصولی
  • محل قرارگرفتن نودها و سیستم ها به صورت استاندارد
  • در نظر گرفتن منابع IT و ارزیابی منابع
  • توجه به پشتیبانی و نگهداری شبکه
  • توجه به اهداف راه اندازی شبکه و توپولوژی شبکه
  • برنامه ریزی‌های شبکه در کوتاه مدت و بلند مدت
  • تجهیزاتی که در شبکه کار می‌کنند و موقعیت فیزیکی آن‌ها

تماس با مشاورین رایکانت

چنانچه نیاز به طراحی نقشه شبکه و زیرساخت و پسیو دارید با مشاورین ما تماس بگیرید.

چرا طراحی اصولی نقشه پسیو شبکه اهمیت دارد؟

همان‌طور که ساخت یک بنا و یا یک پروژه عمرانی قبل از شروع ساخت‌و‌ساز نیازمند تحقیقات اولیه و طراحی نقشه ساختمان است. پروژه‌های اجرای شبکه نیز به همین شکل می‌باشند. قبل از نصب و راه‌اندازی شبکه، حتماً باید مطالعات اولیه در این زمینه صورت گیرد. پیش‌نیازها و همچنین آینده‌نگری‌ها، مَدنظر قرار گیرد و سپس با ارائه یک نقشه جامع و کامل از ساختار فیزیکی، اجرای پروژه آغاز گردد.

Raykanet-1x1-icon
طراحی نقشه پسیو شبکه و رسم پلان نقشه شبکه باید بر اساس اصول و استانداردهایی که از قبل مشخص شده صورت گیرد. رعایت استانداردهای شبکه در این مرحله باعث کاهش هزینه‌های اجرا و کاهش احتمال خرابی و مشکلات آتی می‌شود و در نهایت هزینه تمام شده را کاهش می‌دهد.

رعایت این نکته بسیار مهم است ولی معمولاً مسئولان و صاحبان شرکت‌ها به این مرحله اهمیت چندانی نمی‌دهند! نگاه سطحی و کوته فکرانه به کاهش هزینه‌ها در اجرای پروژه‌های شبکه موجب می‌شود که شرکت‌ها در آینده هزینه‌های مادی و غیر مادی سنگینی را به دلیل اجرای ضعیف، غیراستاندارد و ناقص پروژه‌ها متحمل بشوند.

Raykanet-1x1-icon
شرکت رایکانت، خدمات شبکه درون سازمانی برجسته‌ای در حوزه‌ی طراحی شبکه با استانداردهای روز جهان و ارائه بهترین تجهیزات شبکه آماده همکاری و عقد قرارداد پشتیبانی شبکه با شرکت ها، سازمان ها و … می باشد.
خدمات طراحی نقشه شبکه و پسیو شبکه

در چه مواقعی نیاز است که طراحی پسیو شبکه انجام شود:

  • در محل فعلی شبکه برای باز طراحی
  • در محل فعلی شبکه برای بهینه سازی و ارتقاء
  • در محل جدید شرکت برای طراحی جدید

سوالاتی که پیش از طراحی نقشه شبکه باید به آن پاسخ داد:

پیش از طراحی نقشه پسیو شبکه سوالات مهمی وجود دارد که هر سازمان و شرکتی باید به آن ها جواب دهد تا بتواند بهینه‌ترین و بهترین طراحی نقشه شبکه را در مجموعه خود داشته باشد:

  • هدف از نصب و راه اندازی شبکه چیست؟
  • چه پارامترهایی را در زمان طراحی و پیاده سازی باید در نظر گرفت؟
  • انتظار کاربران از راه اندازی شبکه چیست؟
  • نیاز واقعی کاربران چیست و چه نوع خدماتی روی شبکه ارائه می‌گردد؟
  • آیا می‌توان تجهیزات شبکه موجود را ارتقا و بهینه سازی کرد؟
  • آیا شبکه طراحی شده قابلیت جابه جایی به محل جدید دارد یا خیر؟
  • چه سرویس‌های نرم افزاری قرار است بر روی بستر شبکه پیاده سازی و اجرا شود؟
  • طراحی پسیو شبکه و پیاده سازی آن چه مقدار هزینه برای شرکت خواهد داشت؟
  • طراحی پسیو شبکه برای پیشبرد اهداف شرکت چقدر اهمیت دارد؟
  • آیا یک شبکه ساده و کم هزینه هم می تواند نیاز شرکت را برای مدت ها برطرف کند؟
  • امنیت فیزیکی شبکه چقدر برای مجموعه اهمیت دارد؟
طراحی نقشه شبکه با نرم افزار visio

طراحی نقشه شبکه با نرم افزار

یکی از بهترین نرم‌افزارهای طراحی شبکه، نرم‌افزار visio است. با کشیدن نقشه شبکه با visio می‌توان زیباترین و بهترین دیاگرام‌ها را Data Center ، Active Directory و توپولوژی‌های شبکه را پیاده سازی نمود. کشیدن نقشه شبکه با visio در حین سادگی، دارای یک‌سری اصول می‌باشد که کارشناسان شرکت رایکانت در این زمینه بصورت کاملا تخصصی با شما همکاری می‌کنند.اجرا و راه‌اندازی شبکه پس از مرحله مشاوره و طراحی شبکه انجام می‌پذیرد.

نرم افزار visio تحت سیستم عامل ویندوز کار می‌کند. در میان ابزارهای طراحی نقشه شبکه، نرم افزار visio را می‌توان ابزاری پیشرفته، حرفه‌ای، مدرن و مطابق با استاندارد جهانی نام برد. به همین دلیل طراحان شبکه و مدیران IT ، مدیران و طراحان وب و برنامه‌نویسان می‌توانند از نرم افزار visio برای ساخت نمودارها و دیاگرام‌ها استفاده کنند.

هزینه طراحی پسیو شبکه

برای دریافت اطلاعات و آشنایی بیشتر در خصوص تعرفه و هزینه‌های خدمات طراحی شبکه و نقشه شبکه و همین طور نصب و راه ندازی زیرساخت شبکه، می‌توانید از صفحه اختصاصی قیمت خدمات پسیو شبکه رایکانت بازدید نمایید.